Ne brinite, ne treba vam Betmenova pećina da biste postali sajber super junak. Vežite se i otkrijte 8 bitnih saveta koji će vas preobraziti od “Ups, zaboravio sam VPN” novajlije u super radnika na daljinu koji kaže “Phishing pokušaji? NE!”. Smatrajte ovo ultimativnim vodičem za toplu kafu (i podatke), bez obzira gde vas Wi-Fi vodi. Dakle, uzmite svoj zamišljeni plašt (može i ćebe :)) i uronimo u svet bezbednog rada na daljinu!
1. Izbegavajte rad na javnim mestima
2. Ne koristite javni Wi-Fi - VPN tajnu čuva
Javne Wi-Fi mreže su često laka meta za hakere koji mogu da presretnu vaš internet saobraćaj, ukradu vaše lozinke ili ubrizgaju malver u vaš uređaj. Da biste izbegli ove rizike, trebate da izbegavate korišćenje javnih Wi-Fi mreža za radne zadatke. Umesto toga, koristite svoju mobilnu hotspot mrežu sa telefona, pouzdanu Wi-Fi mrežu ili VPN uslugu koja može da šifruje vaše podatke i zaštiti vaš online identitet.
3. Antivirusni softver - Zaštita od digitalnih pretnji
Antivirus softver je neophodan svakom radniku na daljinu, jer može da zaštiti vaš uređaj od virusa, malvera, ransomwarea, spywarea i drugih pretnji. Antivirus softver može takođe da skenira vaše fajlove, e-mailove i preuzimanja na bilo kakav sumnjiv ili zloćudan sadržaj. Trebate da izaberete renomiran antivirus softver koji nudi zaštitu u realnom vremenu, redovne ažuriranja i sveobuhvatne funkcije. Jednostavno investirajte u antivirus.
4. Redovno restartujte i ažurirajte sve svoje uređaje
Ponovo pokretanje i ažuriranje vaših uređaja je jednostavan ali efikasan način da ih zadržite bezbednim i efikasnim. Ponovo pokretanje može da očisti vašu keš memoriju, RAM i privremene datoteke, što može da poboljša performanse vašeg uređaja i spreči potencijalne greške.
Ažuriranje softvera – Vaš digitalni telohranitelj: Držite svoj operativni sistem, aplikacije i antivirus softver ažurnima. Ove ažuriranja često ispravljaju bezbednosne propuste, otežavajući hakerima da ih zloupotrebe. Ažuriranje može da popravi greške, ranjivosti ili probleme sa kompatibilnošću koji mogu da ugroze bezbednost i funkcionalnost operativnog sistema i aplikacija.
Trebalo bi da restartujete i ažurirate svoje uređaje najmanje jednom nedeljno ili kad god dobijete obaveštenje za to.
5. Koristite jake lozinke
Lozinke su prva linija odbrane za vaše online naloge i podatke, tako da biste ih trebali učiniti što jačim i jedinstvenijim. Najbolje prakse za lozinke uključuju korišćenje kombinacije slova, brojeva i simbola, izbegavanje uobičajenih ili ličnih informacija i kreiranje različitih lozinki za svaki nalog. Takođe biste trebali da redovno menjate svoje lozinke i da koristite menadžer lozinki da ih bezbedno čuvate i generišete.
6. Budite oprezni sa phishing napadima - Prepoznajte i sprečite prevaru
Phishing napadi su uobičajen oblik sajber kriminala koji ima za cilj da vas prevari da otkrijete svoje lične ili finansijske informacije ili da kliknete na zlonamernu vezu ili prilog. Phishing napadi mogu da dođu u obliku e-pošte, SMS poruka, poziva ili poruka na društvenim mrežama i često se predstavljaju kao legitimne organizacije ili pojedinci. Da biste izbegli da postanete žrtva phishing napada, trebate da proverite pošiljaoca, proverite URL i potražite eventualne greške u pravopisu ili gramatici. Takođe nikada ne biste trebali da otvarate ili preuzimate sumnjive priloge ili da unesete bilo kakve osetljive informacije na nezaštićene web-sajtove.
Pogledaj naš kratak vodič – Kako da prepoznaš phishing e-mailove
7. Napravite rezervnu kopiju - Budite čuvar svojih podataka
Pravljenje rezervne kopije vaših podataka je ključna navika za svakog radnika na daljinu, jer vas može spasiti od gubitka vaših važnih datoteka, dokumenata ili projekata u slučaju kvara uređaja, krađe ili sajber napada. Trebate da pravite rezervnu kopiju svojih podataka redovno, po mogućnosti dnevno ili nedeljno, i da koristite pouzdanu i bezbednu uslugu za rezervne kopije. Takođe možete da koristite cloud skladištenje, spoljašnje hard diskove ili USB diskove da skladištite svoje podatke, ali se pobrinite da ih šifrujete i da ih držite na bezbednom mestu.
8. Upravljajte rizicima u domaćinstvu
Rad od kuće znači i suočavanje sa nekim rizicima u domaćinstvu koji mogu da ugroze vašu bezbednost i produktivnost. To uključuje deljenje vaših uređaja ili naloga sa članovima porodice, prisustvo kućnih ljubimaca ili dece u blizini, ili prisustvo gostiju ili majstora za veš mašinu 🙂 u vašem domu. Da biste upravljali ovim rizicima, trebalo bi da kreirate zaseban korisnički nalog ili uređaj za svoj rad, da kreirate udoban radni prostor bez većih distrakcija. Uredan radni sto sa samo neophodnim stvarima na njemu stvoriće veći fokus i produktivnost. I da, obavestite svoju familiju i prijatelje o svom radnom vremenu.
Bonus savet
Ne bojite se da pitate – Ako imate nedoumice u vezi bezbednosti, pitajte svoje IT odeljenje ili nekog pouzdanog stručnjaka za bezbednost. Tu su da vam pomognu!
Zaključak
Rad na daljinu može biti koristan i fleksibilan način rada, ali takođe zahteva i neke dodatne mere bezbednosti i navike. Ako sledite ovih osam saveta, možete kreirati svoje radno okruženje za rad na daljinu bezbednijim, produktivnijim i prijatnijim.